کنکور ارشد وزارت بهداشت- تغییر رشته در کارشناسی ارشد

تغییر رشته در کارشناسی ارشد

آیا تغییر رشته در کارشناسی ارشد ممکن است؟ آیا کسانی که در کارشناسی‌ارشد تغییر رشته می‌دهند شرایط خاصی دارند؟ مهاجرت به چه رشته‌هایی در کارشناسی‌ارشد امکان‌پذیر است؟ تغییر رشته در مقطع ارشد چه معایبی دارد؟

 

 

یکی از ابهاماتی که در رابطه با کنکور ارشد برای داوطلبان مطرح است این که آیا می توان برای ارشد رشته دیگری شرکت کرد؟ در واقع بر اساس تصمیم گیری وزارت علوم و رئیس سازمان سنجش، در حال حاضر ادامه تحصیل در تمامی رشته های ارشد برای همه داوطلبان امکان پذیر است به عبارت دیگر تجانس و هماهنگی رشته به منظور ثبت نام و قبولی در آزمون کارشناسی ارشد الزامی نیست.

آیا می توان برای ارشد رشته دیگری شرکت کرد؟

بعضی از دانشجویان بنا به دلایلی که قبلا هم به آن ها اشاره شد، تمایل دارند که در مقطع فوق لیسانس، رشته دیگری را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. اما این سوال برای دانشجویان وجود دارد که آیا می توان برای ارشد ۱۴۰۴ رشته دیگری شرکت کرد یا خیر؟ و یا رشته های مجاز کنکور ارشد چه هستند؟

 

 

 

❌البته برای ادامه تحصیل در کارشناسی ارشد غیر مرتبط با کارشناسی دو شرط وجود دارد. اول اینکه داوطلبان فقط می توانند در برخی رشته های کنکور ارشد ثبت نام کنند که شرط عنوان مدرک تحصیلی در آن ها اعمال نشده باشد. دوم اینکه داوطلبان پس از قبولی در هر یک از رشته های غیر مرتبط کارشناسی ارشد می بایست دروس پیش نیاز را به تشخیص گروه آموزشی پشت سر بگذرانند.

 

 

 

آیا تغییر رشته کار درستی است؟

بخش عمده‌ی افراد یک جامعه در مقابل تغییر مقاومت شدیدی نشان می‌دهند؛ زیرا برای آن‌ها عوض‌کردن مسیری که در آن قرار گرفته‌اند خیلی دشوار است. در نقطه‌ی مقابل هم افرادی هستند که بدون هیچ دلیل و منطقی دائماً در حال تغییردادن مسیر خود هستند؛ اصطلاحاً می‌گوییم از این شاخه به آن شاخه می‌پرند. میان این دو طیف تفکری هوشمندانه وجود دارد. درنظرگرفتن عوامل خرد و کلان مؤثر بر تقویت مهارت‌ها و رزومه‌ی فرد و آینده‌ی شغلی و اجتماعی او می‌تواند بر سرنوشت فرد تأثیر بگذارد.

 

تمام سوالات خود را از مشاوران ما بپرسید

 

چگونگی تغییر رشته در مقطع ارشد

تغییردادن رشته در کارشناسی ارشد به‌صورت معمول کار دشواری نیست. فارغ‌التحصیلان کارشناسی تمامی رشته‌ها یا فارغ‌التحصیلان کارشناسی‌ارشد و دکتری (برای داشتن مدرک ارشد دوم) می‌توانند در آزمون کارشناسی‌ارشد در دو کد/رشته ‌شرکت کنند. اگر دفترچه‌ی راهنمای انتخاب رشته‌ی ارشد را ورق بزنید، دو نوع رشته را در دفترچه می‌بینید. یک نوع رشته‌های اصلی و بدون ستاره است و نوع دوم هم رشته‌های شناور است که با ستاره مشخص شده‌‌اند. هر داوطلب می‌تواند به‌طور همزمان در هر دو رشته‌ی اصلی و شناور ثبت‌نام کند. به‌هیچ عنوان ثبت‌نام همزمان در رشته‌های اصلی و شناور توصیه نمی‌شود. در این صورت تمرکز لازم برای مطالعه‌ی هیچ‌یک از رشته‌ها وجود ندارد. همچنین در صورت قبولی در هر دو رشته، یعنی هم رشته‌ی اصلی و هم رشته‌ی شناور، داوطلب می‌تواند تنها در یک رشته ثبت‌نام کند.

 

برای آشنایی با شرکت در دو رشته و چرایی اشتباه بودن آن مطلب زیر رو مطالعه کنید:

 

شرکت در آزمون دو رشته در مقطع کارشناسی ارشد

از نظر قانونی هیچ نوع محدودیت و ممنوعیتی برای تغییر رشته در کارشناسی ارشد وجود ندارد. داوطلب می‌تواند با هر مدرک کارشناسی در هر رشته‌ای ثبت‌نام کند. مثلاً فارغ‌‌التحصیل رشته‌ی ادبیات می‌تواند در رشته‌ی مهندسی برق شرکت کند! در ادامه به منطقی هم که باید برای این تغییر وجود داشته باشد اشاره می‌کنیم.

 

لیست دانشگاه هایی که با شرایط خاص و با در نظر گرفتن رشته های خاصی دانشجویان را پذیرش می کنند، در دفترچه انتخاب رشته کنکور ارشد درج می شود. بعضی از رشته ها در دانشگاه های خاص کشور دارای شرایط خاصی برای پذیرش می باشند و همین موضوع نشان می دهد که دانشجویان می بایست دفترچه راهنمای انتخاب رشته کارشناسی ارشد را مطالعه کنند و در صورتی که رشته و دانشگاه مورد نظر آن ها دارای شرایط خاصی نبود، در همان رشته را انتخاب کنند.

 

 

داوطلبان کنکور ارشد ۱۴۰۴ برای آشنایی با هر یک از مجموعه های کنکور کارشناسی ارشد که قصد ثبت نام در آن را دارند باید به مطالعه دفترچه ثبت نام ارشد پرداخته و تمامی رشته ها و گرایش های این مقطع را مطالعه نمایند.

 

مشاوره ثبت نام کنکور ارشد وزارت بهداشت

صورتی که داوطلب فارغ التحصیل مقطع کارشناسی بوده و یا در حال تحصیل در ترم آخر مقطع کارشناسی باشد و تا 31 شهریور فارغ التحصیل شود، امکان ثبت نام در هر یک از مجموعه های امتحانی در گروه های آزمایشی کنکور کارشناسی ارشد ثبت نام را دارد. لازم به ذکر است که پس از ثبت نام در یک مجموعه امتحانی، داوطلب می بایست فقط در گرایش های آن مجموعه امتحانی انتخاب رشته نماید.

شما میتوانید برای مشاوره رایگان در این زمینه با ما در ارتباط باشید

 

 

محدودیتی برای شرکت در رشته های کارشناسی ارشد غیر مرتبط با رشته مقطع کارشناسی وجود ندارد و دانشجویان ترم آخر کارشناسی و یا دانشجویان فارغ التحصیل شده از مقطع کارشناسی، می توانند در دو مجموعه امتحانی اصلی و شناور کنکور دهند؛ اما در صورت قبولی در هر دو رشته، دانشجویان فقط مجاز به ادامه تحصیل در یک رشته در مقطع کارشناسی ارشد می باشند وتحصیل در دو رشته کارشناسی ارشد ممنوع می باشد.

نتیجه‌گیری

برای تغییر رشته در ارشد وضعیت قبل از کنکور باید یکی از ضعیف‌ترین شاخصه‌ها برای تصمیم‌گیری باشد. اگر شما واقعاً به این نتیجه رسیده‌اید که آینده‌تان در رشته‌ای خاص رقم می‌خورد،‌ باید برای موفقیت در آن رشته تلاش کنید. در هر صورت وضعیت قبل از آزمون در همه‌ی رشته‌ها هم مزایا و هم معایب دارد و نمی‌تواند معیار محکمی باشد.

 

 

کارشناسان آکادمی دکتر نامجو آماده اند تا به تمامی سوالات داوطلبان از جمله آیا می توان برای ارشد رشته دیگری شرکت کرد؟ پاسخ داده و اطلاعات لازم در خصوص ثبت نام کنکور ارشد غیر مرتبط 1404 را شرح دهند.

 

مطالب مرتبط: