معرفی رشته ی هماتولوژی( خون شناسی)

معرفی رشته ی هماتولوژی( خون شناسی) /

دسته بندی : معرفی رشته

تگها : کنکور سراسری , 1402 , ارشد , علوم-تجربی , ارشد وزارت بهداشت , دکتری وزارت بهداشت , کارشناسی ارشد هماتولوژی , دکترای هماتولوژی ,

معرفی رشته- معرفی رشته ی هماتولوژی( خون شناسی)

معرفی رشته ی هماتولوژی( خون شناسی)



علم هماتولوژی به مطالعه ی سلولهای خونی و انعقادی می پردازد.این علم مقدار و ساختمان و عمل سلولهای خونی٫ پیش سازهای سلولهای  خونی را در مغز استخوان ٫ ساختارهای شیمیایی پلاسما و عمل پلاکت ها و پروتیین هایی که در سیستم انعقادی دخالت دارند را بررسی می کند.
از آنجا که در تشخیص بیماریهای خون بررسی آزمایشگاهی نقش مهمی دارد و در درمان  این قبیل بیماریها نیاز به انواع فرآورده های خونی می باشد و با توجه به پیشرفت وسیعی که در زمینه ی خون شناسی صورت گرفته و به منظور تامین  نیروی انسانی لازم در رشته ی خون شناسی و بانک خون و انجام خدمات آزمایشگاهی بیماریهای خونی٫ دوره ی کارشناسی ارشد خون شناسی و بانک خون در دانشگاههای واجد شرایط دایر گردیده است.
علم هماتولوژی یکی از جذاب ترین و گسترده ترین رشته های علوم پزشکی  ُ در حال حاضر در دو گرایش خون شناسی و علوم انتقال خون در مقطع کارشناسی ارشد و  دکترا است.

هدف و رسالت رشته
یک هماتولوژیست کاملا باید بر روی مطالب پایه و آزمایشگاهی هماتولوژی ٫ خون سازی٫ ساختار و غشای اریتروسیت٫ بیماری های  کمپلمان و ساختار هموگلوبین و متابولیسم آهن و بیماریهای مرتبط با آن و انواع تالاسمی ها و بیماریهای پلاکتی و پیوند مغز استخوان و ... اشراف کامل داشته باشد.

فارغ التحصیلان این رشته می توانند هیات علمی آموزشی و پژوهشی در مراکز آموزشس دانشگاهی و مراکز تحقیقات شوند.

تاسیس شرکت های دانش بنیان و مسوول فنی بخش هماتولوژی در آزمایشگاهها و بیمارستانها شوند

و در فیلدهای تالاسمی- انعقاد-ایمونولوژی و پیوند مشعول به کار پژوهش باشند.

در صورت گذراندن دوره ی تکمیلی علوم آزمایشگاهی و فلوشیپ می توانند مسوول فنی کل آزمایشگاه شوند.

شما برای آشنایی با تجربه های دانشجویا برتر ارشد و رشته هماتووژی در آکادمی دکتر نامجو میتواندی از لینک زیر استفاده کنید :

دانشجویان برتر دکتر هماتولوژی
دانشجویان برتر ارشد هماتولوژی


با آرزوی موفقیت برای تمامی داوطلبان کنکور ارشد رشته ی خون شناسی و کسب نتیجه ی خوب در کنکور وزارت بهداشت برای ورود به دنیای شیرین و جامع علم هماتولوژی٫ شما دانشجویان گرامی ملزم به گذراندن دروس زیر در طول این دوره می باشید.
تعدادکل واحدهای دروس کارشناسی ارشد هماتولوژی ۳۰ واحدشامل:


۱- تعداد واحد دروس اختصاصی اجباری۲۲ واحد شامل:

اصول و مبانی آزمایش های مولکولی خون شناسی - بیو انفورماتیک-مبانی کشت سلول و سلول های مغز استخوان- روش تحقیق- خون شناسی ۱(کلیات و بیماری های مرتبط با گلبول قرمز)خون شناسی ۲(کلیات و بیماری های مرتبط با گلبول سفید)- حون شناسی ۳(پلاکت و هموستاز و بیماری های مرتبط با آنها)- ایمونوهماتولوژی-طب انتقال خون-کنترل کیفی در خون شناسی آزمایشگاهی و بانک خون و تفسیر آزمایش های خون شناسی

۲- دروس اختصاصی اختیاری۶ واحد شامل:

کارآموزی آزمایشگاه خون شناسی-کارآموزی انتقال خون-کارآموزی خون شناسی مولکولی

۳- پایان نامه ۶ واحد

معرفی دروس آزمون کارشناسی ارشد هماتولوژی
هماتولوژی ضریب ۵- ایمنی شناسی ضریب۲- زیست سلولی مولکولی ضریب ۱- بیوشیمی ضریب۱- زبان ضریب ۳

عنوان رشته هایی که می توانند در کنکور ارشد هماتولوژی شرکت کنند


کارشناسی علوم آزمایشگاهی- زیست شناسی (گرایش سلولی مولکولی ُ ژنتیک و بیوتکنولوژی)  : آزمون در رشته ی علوم انتقال خون

کارشناسی علوم آزمایشگاهی- ایمنی شناسی-زیست شناسی( کلیه گرایشها غیر از علوم گیاهی- ویروس شناسی- میکروب شناسی پزشکی-بیوشیمی- ژنتیک- زیست پزشکی: آزمون در رشته ی خون شناسی آزمایشگاهی

کارشناسی ایمنی شناسی-انگل شناسی پزشکی-باکتری شناسی-بیوشیمی-بیوتکنولوژی-زیست شناسی(با گرایش جانوریُ سلولی و مولکولیُ میکروبیولوژی عمومی و یا ژنتیک) میکروبیولوژی-علوم آزمایشگاهی-فیزیولوژی- ویروس شناسی : آزمون در رشته ی ایمنی شناسی پزشکی

تعدادی از دانشکاهها که پذیرش این رشته را دارند:

تهران - ایران - بهشتی - مدرس- انتقال خون- شیراز- کرمان- مشهد- تبریز- بوشهر- بیرجند- زنجان