معرفی رشته- معرفی رشته میکروبیولوژی

معرفی رشته میکروبیولوژی

از بدو تاسیس انستیتو پاستور ایران در سال 1300، فعالیت های علمی در زمینه میکروب شناسی به عنوان محور اصلی برنامه های این انستیتو مد نظر موسسین این مرکز قرار داشت تا این که در سال 1332 بخش میکروب شناسی به عنوان یک بخش مجزا آغاز به کار نمود و در حقیقت یکی از قدیمی ترین بخش های این انستیتو به شمار می رود.

معرفی رشته:

میکروب شناسی علمی است که به مطالعه میکروارگانیسم‌ها به ویژه باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و پارازیت‌ها پرداخته و همچنین بر روی ساختار، عملکرد، رشد و تکامل این میکروارگانیسم‌ها نیز تمرکز دارد و با استفاده از آن می توان بیماری‌ها، زیست‌فناوری، محیط زیست و بهداشت را بررسی کرد.

میکروبیولوژیست چه کسی است؟

کسی که شناسایی دقیق میکروارگانیسم‌ها و راه‌های استفاده بهینه یا رفع ضررهای آن‌ها را کشف مطالعه می‌کند. حوزه کاری او از پزشکی و بهداشت تا کشاورزی و نفت را دربرمی‌گیرد و در قسمت‌های مختلف بخش های تحقیقاتی یا بخش های نظارتی و کنترل کیفیت یک شرکت فعالیت می‌کند.

هدف دوره کارشناسی ارشد میکروب شناسی پزشکی:

تامین باکتری شناسان لایق مورد نیاز بخش های آموزشی تامین باکتری شناسان مورد نیاز بخش های پژوهشی تامین افراد خبره مورد نیاز خدمات تشخیص آزمایشگاهی بیماری های باکتریایی در جامعه پرورش متخصصانی که توانایی پاسخ گویی به نیازهای در حال تغییر تشخیص آزمایشگاهی و شناسایی عوامل باکتریایی را داشته باشند.

تربیت باکتری شناسان حرفه ای که با شناخت عوامل قارچی و علل ایجاد بیماری قارچی در چگونگی پیشگیری و مبارزه با آن ها به بهترین وجه ممکن به حل مشکلات جامعه می پردازند.

زمینه کاری میکروب شناسی پزشکی:

در زمینه پژوهشی : – تحقیق وتوسعه درزمینه باکتری شناسی و آنتی بیوتیک ها

در زمینه آموزشی : – طراحی و تدوین برنامه های آموزشی در زمینه های مرتبط با میکروب شناسی پزشکی – تدریس در زمینه های مرتبط با باکتری شناسی در سطوح دانشگاهی یا دیگر مراکز علمی – طراحی و تدوین روش های بهینه جهت آموزش دانشجویان و انجام نوآوری ها و خلاقیت های لازم در این رابطه

خدماتی: – آزمایشگاه های تشخیص بیماری های میکروبی – ارائه مشاوره به محققان، مراکز و مراجع مرتبط – انجام اقدامات تشخیصی باکتری شناسی پزشکی – همکاری با پزشک معالج بیماران

نقش مشاوره ای: – ارایه مشاوره های تخصصی به متخصصین دیگرو مسئولین نظام سلامت با تاکید برزمینه پژوهشی انجام گرفته

نقش مدیریتی: – مدیریت آزمایشگاه های باکتری شناسی در صورت نیاز

طول دوره رشته میکروبیولوژی:

طول دوره تحصیل در این رشته به این صورت که ۳ سال مقطع لیسانس، یک سال فوق لیسانس و ۳ سال دکترا اما بر حسب پایان نامه دانشجویان اغلب بیشتر به طول می‌انجامد.

واحد های درسی رشته میکروبیولوژی در مقطع ارشد:

دروس اختصاصی (اجباری): 22 واحد

دروس اختصاصی (اختیاری): 4 واحد

پایان نامه: 6 واحد

جمع: 32 واحد

دروس اجباری:

بیولوژی سلولی مولکولی اوکاریوتها و پروکاریوتها ساختمان و فیزیولوژی میکروارگانیسم ها ژنتیک میکروارگانیسم ها آنتی بیوتیک ها و عوامل ضد میکروبی ارتباط میکروارگانیسم با میزبان باکتری شناسی سیستماتیک باکتری شناسی تشخیصی مولکولی باکتری شناسی عملی ویروس شناسی پزشکی

دروس اختیاری:

آسیب شناسی و آشنایی با تکنیک های آن هماتولوژی میکروسکوپ الکترونی تک یاخته شناسی قارچ شناسی ایمنی شناسی با گرایش بیماری های عفونی

دروس و ضرایب کنکور ارشد میکروب شناسی پزشکی (میکروبیولوژی):

باکتری شناسی5 انگل شناسی1 قارچ شناسی1 ویروس شناسی1.5 ایمنی شناسی1.5 زیست شناسی سلولی و مولکولی1 زبان عمومی 2

ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد میکروب شناسی: مجموع ظرفیت پذیرش برای دوره عادی کارشناسی ارشد میکروب شناسی پزشکی دانشگاه های دولتی 71 نفر و مجموع ظرفیت پذیرش برای دوره عادی این رشته 3 نفر می باشد.

برای مشاوره رایگان و معرفی خدمات آکادمی مشاوره تحصیلی دکتر نامجو همین حالا ثبت نام کنید

آینده تحصیلی رشته میکروبیولوژی: رشته میکروبیولوژی یک رشته پرکاربرد و پرطرفدار در زمینه علوم زیستی است.

فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در حوزه‌های مختلفی مانند پزشکی، داروسازی، محیط زیست، کشاورزی و صنایع غذایی فعالیت کنند.

برخی از شغل‌های مرتبط با رشته میکروبیولوژی شامل موارد زیر می‌شود:

1. محقق در زمینه بیماری‌های عفونی

2. تحقیقات در زمینه داروسازی و واکسن‌سازی

3. کارشناس آزمایشگاه‌های پزشکی و بالینی

4. کارشناس محیط زیست و کنترل آلودگی‌ها

5. کارشناس کشاورزی و بهداشت گیاهان

6. کارشناس تولید و کنترل کیفیت محصولات غذایی

با توجه به اهمیت رو به افزایش مطالعات در زمینه میکروبیولوژی، فرصت‌های شغلی برای فارغ التحصیلان این رشته همچنان در حال افزایش است. به علاوه، این رشته امکانات بالقوه برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر مانند کارشناسی ارشد و دکترا را نیز فراهم می‌کند.

مراکز استخدام برای رشته میکروبیولوژی:

میکروبیولوژیست‌ها می‌توانند در مراکز و سازمان‌های مختلفی به عنوان کارشناس و پژوهشگر مشغول به کار شوند.

برخی از مراکز استخدامی که میکروبیولوژیست‌ها ممکن است در آن‌ها فعالیت کنند عبارتند از: 1. دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی: دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بسیاری در سراسر جهان بخصوص در دانشگاه‌های معتبر و مراکز پژوهشی، به دنبال متخصصان میکروبیولوژی برای انجام تحقیقات و آموزش‌های مرتبط با این حوزه هستند. 2. بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌های پزشکی: میکروبیولوژیست‌ها می‌توانند در بخش‌های آزمایشگاهی بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی به عنوان کارشناس آزمایشگاه فعالیت کنند و در تشخیص و درمان بیماری‌های عفونی نقش داشته باشند. 3. صنایع داروسازی و غذایی: شرکت‌های داروسازی، شرکت‌های تولید کننده محصولات غذایی و شرکت‌های تحقیقاتی در حوزه فناوری های بهداشت و درمان نیاز به متخصصان میکروبیولوژی دارند تا در تولید، کنترل کیفیت و تحقیق و توسعه محصولات خود نقش ایفا کنند. 4. سازمان‌های بهداشت عمومی: سازمان‌های بهداشت عمومی، مراکز کنترل بیماری‌ها و سایر سازمان‌های مرتبط با بهداشت عمومی نیز از خدمات میکروبیولوژیست‌ها برای پیشگیری، کنترل و مدیریت بیماری‌های عفونی استفاده می‌کنند. به طور کلی، فرصت‌های شغلی برای متخصصان میکروبیولوژی در حوزه‌های گوناگون وجود دارد و این فرصت‌ها بستگی به تخصص، تجربه و علاقه شخص به زمینه خاص دارد.

دانشگاه های پذیرنده:

اراک/اردبیل/اصفهان /البرز/اهواز/ایلام/بابل/بقیه اله/بوشهر/تبریز/تربیت مدرس /تهران (دانشکده بهداشت)/شهرکرد/شهید بهشتی/شیراز/قزوین/کاشان/کردستان/کرمان/کرمانشاه/گلستان/گیلان/مازندران/مشهد/موسسه سرم سازی رازی/همدان/یاسوج /یزد

برای مشاوره رایگان و معرفی خدمات آکادمی مشاوره تحصیلی دکتر نامجو همین حالا ثبت نام کنید