معرفی رشته ژنتیک

معرفی رشته ژنتیک /

دسته بندی : معرفی رشته

تگها : رتبه , دکتر سوده نامجو , ارشد وزارت بهداشت , موفقیت , ژنتیک , ژنتیک انسانی , رشته ژنتیک ,

معرفی رشته- معرفی رشته ژنتیک

معرفی رشته ژنتیک

دانش زیست‌شناسی هرچند از کهن‌ترین دانش‌هایی بوده که بشر به آن توجه داشته است؛ اما از حدود یک سدهٔ پیش، از این دانش زیرشاخهٔ تازه‌ای پدید آمد که آن را ژنتیک نامیدند و انقلابی در دانش زیست‌شناسی به‌وجود آورد. در سدهٔ هجدهم، گروهی از پژوهشگران بر آن شدند که چگونگی جابه‌جایی برخی صفت‌ها و ویژگی‌ها را از نسلی به نسل دیگر بررسی کنند.


معرفی رشته:
از محبوبترین رشته های کنکور ارشد پزشکی یا همان ارشد وزارت بهداشت، رشته ژنتیک انسانی یا ژنتیک پزشکی است که دلیل آن هم جذابیت این رشته می باشد. رشته ژنتیک انسانی به دلیل اهمیت راهبردی آن، بویژه در دهه‌ های اخیر از رشدی حیرت‌انگیز برخوردار شده است. حوزه علم ژنتیک، تمام موجودات زنده است که انسان نیز یکی از آن ها به شمار می آید اما زمانی که سخن منحصراً از انسان در میان است، شما وارد قلمرو ژنتیک انسانی شده اید. ژنتیک انسانی را معمولاً مترادف ژنتیک پزشکی در نظر می گیرند در حالی که عمومیت ژنتیک انسانی بیشتر است. در واقع ژنتیک پزشکی بخشی از ژنتیک انسانی است و بیشتر به بررسی علل ناهنجاری ‌های ژنتیکی در انسان می‌پردازد و با توصیف دقیق وضعیت و علت مولکولی آن سعی در ایجاد راهکارهای جلوگیری از بروز وضعیت، تشخیص قبل از تولد و حتی درمان آن دارد.

دانش آموختگان کارشناسی ارشد ژنتیک چه کاری انجام میدهند؟
 می توانند با همکاری در طرح‌ های پژوهشی مشتمل بر آنالیز ژنتیکی سلول های انسانی به نواقص و بیماری های ژنی و کروموزومی بیماران بپردازند.

زیر مجموعه های رشته ژنتیک:
از زیر مجموعه های این علم می توان به ژنتیک ایمنی، ژنتیک بیوشیمیایی، ژنتیک سرطان، روش های تشخیص بیماری های ژنتیکی قبل و بعد از تولد، شناخت ناقلین بیماری ها، اصول مشاوره ژنتیکی، نقش‌ ژنتیک‌ در بروز رفتارهای‌ فردی‌ و اجتماعی‌، شناخت‌ جمعیت ‌های‌ مختلف‌ ژنتیکی‌ و نژادهای‌ انسانی‌ یا به نوعی ژنتیک جمعیت، ژن‌ درمانی‌ و مهندسی ژنتیک، پزشکی‌ قانونی‌، تکنیک ‌های‌ رایج‌ در ژنتیک‌، روش‌های‌ اصلاح‌ نژاد و ژنتیک‌ مولکولی‌ اشاره کرد.

ارشد رشته ژنتیک:
این رشته در مقطع ارشد بیشتر جنبه تحقیقاتی یافته است تا جنبه بالینی. از این رو ارشد ژنتیک انسانی وزارت بهداشت، یکی از تحقیقاتی ترین رشته هاست که مقاله های ISI خوبی از این رشته در می آید و این موضوع مترادف این است که به راحتی می توان با ارشد ژنتیک انسانی یا ژنتیک پزشکی، برای ورود به دانشگاه های خارج از کشور و اخذ پذیرش اقدام کرد. نکته مهم این است که جذابیت این رشته در مقطع دکترا صد چندان می شود. تعداد کم دکترای ژنتیک پزشکی در ایران و همینطور جایگاه رو به رشد این رشته در ایران باعث می شود تا فارغ التحصیلان دکترای ژنتیک پزشکی بتوانند به راحتی جذب هیئت علمی شوند و حتی مجوز مطب مشاوره ژنتیکی را دریافت کنند.

با ثبت نام در سیستم مشاوره و برنامه ریزی می توانید از یک جلسه مشاوره رایگان توسط مشاور تخصصی بهره مند شوید.

تفاوت کارشناسی ارشد ژنتیک وزارت علوم و وزارت بهداشت:
برای معرفی ارشد رشته ژنتیک انسانی باید گفت که این رشته هم در وزارت علوم و هم در وزارت بهداشت وجود دارد. داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد ژنتیک با اطلاع از تفاوت های دو کنکور ارشد ژنتیک وزارت علوم و وزارت بهداشت (ژنتیک انسانی یا پزشکی) راحت تر می توانند مسیر خود را مشخص کنند و به مطالعه بپردازند.
رشته ژنتیک انسانی وزارت بهداشت، شاخه ای از علم می باشد که به بررسی ژنوم انسان در زمینه بررسی بیماری های ژنتیکی و شناسایی جهش ها، ژنتیک جمعیت، ژنتیک سرطان، مهندسی ژنتیک و جنبه های مولکولی و بیوشیمیایی ژن ها می پردازد. جذابیت زیاد رشته ژنتیک و گسترش روز افزون آن باعث استقبال گسترده داوطلبان تحصیلات تکمیلی از این رشته شده است.
تعداد واحدهای دروس کارشناسی ارشد ژنتیک وزارت علوم:32 واحد(14 اختصاصی، 12 اختیاری، 6 پایان نامه)
تعداد واحدهای دروس کارشناسی ارشد ژنتیک انسانی:32واحد(18 اختصاصی، 6 اختیاری، 8 پایان نامه)

بازار کار ارشد رشته ژنتیک انسانی وزارت بهداشت:
 به صورتی است که فارغ التحصیلان این رشته می توانند در مراکز علمی-تحقیقاتی، مراکز درمانی و آزمایشگاه های ژنتیک مشغول به کار شوند. بر اساس قوانین وزارت بهداشت طرح نیروی انسانی در این رشته اختیاری می باشد ولی برای ورود به مقطع دکترا گذراندن آن اجباری می باشد.

ضرایب دروس در کنکور ارشد ژنتیک انسانی به شرح زیر می باشد:
بیوشیمی ضریب 1، زیست سلولی مولکولی ضریب 2، ژنتیک ضریب 5، زبان عمومی ضریب 2.

ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد ژنتیک انسانی:
مجموع ظرفیت پذیرش برای دوره عادی کارشناسی ارشد ژنتیک انسانی دانشگاه های دولتی 47 نفر و مجموع ظرفیت پذیرش برای دوره شهریه پرداز این رشته 12 نفر می باشد.

چه کسانی می توانند در کنکور ارشد ژنتیک انسانی شرکت کنند؟
دارندگان مدرک کارشناسی رشته های زیست شناسی (کلیه گرایش ها)، بیوتکنولوژی گرایش صنعتی، ویروس شناسی، انگل شناسی پزشکی، ژنتیک، بیوشیمی، ایمنی شناسی، میکروب شناسی، تغذیه، علوم آزمایشگاهی، مامائی، دکتری عمومی گروه پزشکی، دکتری حرفه ای علوم آزمایشگاهی و دکتری حرفه ای دامپزشکی، می توانند در کنکور ارشد ژنتیک انسانی شرکت کنند.

مراکز استخدام برای رشته ژنتیک:

1. مراکز تحقیقاتی: شامل دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی که در زمینه‌های مختلف ژنتیک، بیوتکنولوژی و علوم زیستی فعالیت می‌کنند.

2. بیمارستان‌ها و مراکز درمانی: برای انجام آزمایشات ژنتیکی و مشاوره‌های ژنتیکی.

3. شرکت‌های داروسازی: در زمینه تحقیق و توسعه داروهای جدید و انجام آزمایشات بالینی.

4. شرکت‌های بیوتکنولوژی: برای کار بر روی پروژه‌های مرتبط با مهندسی ژنتیک و تولید محصولات بیوتکنولوژیک.

5. مراکز آموزشی: تدریس در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی.

6. سازمان‌های دولتی و غیر دولتی: در زمینه‌های مرتبط با بهداشت عمومی، حفاظت از محیط زیست و کشاورزی.

7. شرکت‌های کشاورزی: برای بهبود نژاد گیاهان و دام‌ها از طریق روش‌های ژنتیکی.

8. آزمایشگاه‌های تشخیصی: برای انجام آزمایشات ژنتیکی و تجزیه و تحلیل داده‌ها.

دانشگاه های پذیرنده:
اصفهان، ایران، بابل، بقیه اله، بندرعباس، تبریز، تربیت مدرس، تهران، زنجان، شهرکرد، شهید بهشتی، شیراز، مشهد، یزد

 

برای تبدیل شدن به یک رتبه برتر با اکادمی ما در ارتباط باشید